Rei Kawakubo – antimoda kao stil

female-designers-1993-03-irving-penn_160012363542.jpg_gallery_max
Odjeća nije ukras tijela
_CDG0850.683x1024
Japanska modna dizajnerica Rei Kawakubo po mnogo čemu je specifična u svom radu. Prije svega njen se rad od uobičajenih modnih perspektiva razlikuje u činjenici da ona njeguje antimodni stil deformacije, pa joj je iz tog razloga trebalo niz godina, budući da se modno tržište opiralo tom pristupu modi, da se nametne i stekne respektabilan prostor u svijetu visoke mode. Na svojim modnim počecima Rei je imala ozbiljne probleme sa veoma neprijateljski nastrojenom kritikom, koja je u jednim trenutku u svojim denuncijacijama otišla toliko daleko da su ono što je dizajnerka radila po medijskim kuloarima nazivali “Hirošima šik”. Na taj način se, mora se priznati prilično grubo, aludiralo na atomsku bombu koja je, kako se u tim kritikama zlonamjerno govorilo, odgovorna za kreativni nered u tek osnovanom modnom studiju Comme des Garçons koji je Rei Kawakubo osnovala u Tokiju.
“U smislu stvaranja  nikada nisam mislila o prilagođavanju bilo kojem modnom sistemu ili poštovanju bilo kakvih pravila – kako na svojim počecima, dako i danas. U tom smislu sam ostala  slobodna. Naravno, ozbiljnost u našem radu je s godinama porasla, jer sada moramo da razmišljamo o komercijalnim aspektima poslovanja sve više i više, prije svega zbog odgovornosti koju imamo prema našem osoblju i našim fabrikama”, kazala je u jednom intervjuu o svom radu Rei.
Čudesne kreacije
00280fullscreen
Dizajnerica Kawakubo međutim najprije je, prije nego je ušla u modni dizajn, radila kao stilistkinja za brojne tekstilne kompanije u Tokiju, da bi tek 1975. godine otvorila prvi vlastiti butik. Od tada se svom snagom posvećuje  čudesnim kreacijama asimetrične i pohabane odjeće na kojoj je često ostavljala i rupe, na taj način dajući svojim kreacijama jednu posve novu dimenziju. Na početku osamdesetih godina prošlog vijeka Kawakubo  se, sa jasnom vizijom i stavom, obrela  u Parizu. Međutim, i u centru svjetske mode nailazi na otpor spram njenih kreacija, te na stanoviti podsmjeh čije je reflektore Pariz usmjerio na nju. No, to ovu dizajnericu ipak nije uspjelo obeshrabriti.
“Moj pristup modnom dizajnu je pod uticajem mog svakodnevnog života… to je moja neprestana potraga za novim izražajnim sredstvima. Nakon dosta godina ja sada osjećam da je došlo do veće zainteresovanosti za dizajnere koji istražuju nove mogućnosti i ideje, te dizajnerima koji su u potrazi za novim osjećajima vrijednosti. Moja želja je stoga da budem u stanju da nastavim svoju potragu za novim i da pomjeram granice u svome radu”, kazala je Rei.
Nakon početnih neuspjeha i hladnoće sredine spram njenog rada Rei Kawakubo ipak 1982. godine otvara prvi butik u Parizu, gdje se prvi put u svom dotadašnjem radu posvećuje izradi kreacija za muškarce. Tokom posljednje decenije dvadesetog vijeka Rei se djelimično počinje uklapati  u visoku modu Pariza, iako ni na koji način ne iznevjerava ono što su njene najvažnije kreatorske osobenosti. Početkom dvijehiljaditih Rei Kawakubo u svoju dizajnersku viziju unosi novu dimenziju. Slijedi otvaranje njene prve Guerilla prodavnice u Berlinu; dizajnerica je taj svoj izložbeni i prodajni prostor, jednostavno namješten, smjestila u modno nezanimljivom dijelu Berlina, ulažući u njega minimum sredstava. Nakon toga njene Guerilla prodavnice bivaju otvorene i u brojnim drugim gradovima širom svijeta. U tom periodu rada ove dizajnerice počinje i njeno veliko interesovanje za dizajniranje samog prodajnog prostora. Tada sa Takao Kawasakijem, arhitektom i dizajnerom interijera, radi na zajedničkom projektu tokijske prodavnice Comme des Garçons, koju krasi fasada prepoznatljivog rupičastog izgleda. Veoma zanimljivo za ovu dizajnericu jeste da je u mnogome oprezna kada je u pitanju njeno prisustvo u medijima, tako da je u svojim intervjuuima, ako ih uopšte daje, veoma koncizna i kratka. Pravdajući to činjenicom da pripada staroj školi modnih dizajnera, koji nisu pretjerano skloni istupima u javnost na način na koji je to danas uobičajeno.
Tehnika habanja
00270fullscreen
Kada je u pitanju rad Rei Kawakubo, kako piše o njoj modna kritičarka Sarah Bodine, riječ je o spoju paradoksa i ideoloških imperativa. Stil koji je kod nje spoj minimalizma, monohromosti i modernizma proizvodi konvencionalnu ljepotu bez odricanja od tradicionalne tkanine, veza i boje. Iz tog razloga kreacije koje Rei proizvodi ne govore toliko o samom tijelu, koliko prvenstveno označavaju prostor oko tijela i  odjeća na jedan način postaje metafora tijela. Međutim, prema zapažanju pomenute modne kritičarke odjeća ove dizajnerice arhitektonski, u koncepciji i apstrakciji ipak potiče iz japanske tradicionalne tehnike habanja.
“Ono što nosite u velikoj mjeri može da utiče na vaše emocije, a to šta nosite i kako izgledate može takođe da utiče na ljude iz vaše bliže okoline.  Dakle, moda igra važnu ulogu kako na praktičnom tako i na estetskom nivou”, objašnjava Rei svoj odnos spram odjeće.
Rei Kawakubo je, kada su u pitanju boje tkanina koje koristi, prepoznatljiva i po svom monohromatskom pristupu dizajniranju odjeće. Crna boja je, takorekuć, postala njen prepoznatljivi potpis, za koji se kaže da je senzualan i drzak . Crna, koja se često doživljava kao otmjena, kod ove dizajnerice ima status noncolor – dakle ona privlači prvenstveno svojim odsustvom, a ne prisustvom. U središtu poetike ove dizajnerice, dakle, leži odbacivanje odjeće kao pukog ukrasa za tijelo.
Jedna od većih kontroverzi koje je na modnoj sceni izazvala Rei Kawakubo, i zbog kojih je dugo bila na meti kritike, jeste ona sa njenom kolekcijom pod nazivom “Sleep”. Ta kolekcija, Comme des Garcons muških prugastih pidžama, postavljena je u znak sjećanja na nacističke logore smrti , a povodom obilježavanja 50. godišnjice holokausta. Kreacije su nosili modeli –  omršavili, sa obijanim glavama – identifikovani kao logoraši. Ipak, nakon pritiska javnosti i brojnih kritika, autorica je kasnije sama povukla ovu svoju kolekciju.

Na kraju, sasvim sigurno, da je riječ o jednoj od najčudesnijih i najzanimljivijih modnih kreatorki današnjice, koja još uvijek ne prestaje svojim radovima rušiti sve nametnute granice i ograničenja.

Galerija slika

_CDG0913.683x1024_CDG0876.683x1024_CDG0966.683x1024_CDG1157.683x1024_CDG1546.683x102400260fullscreen00300fullscreen00290fullscreen00380fullscreen00010fullscreen00110fullscreenCDG_0530.683x1024CDG_0555.683x1024CDG_0501.683x1024CDG_0043.683x102400390fullscreen00100fullscreen00180fullscreen_CDG0239.683x102400010fullscreen00010fullscreen (1)00020fullscreen00140fullscreen00230fullscreen00300fullscreen00240fullscreen00360fullscreencdg_009.683x1024

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*