Hussein Chalayan – mislilac pod plaštom mode

style20120907_hussein2

Modni dizajn već davno je prevazišao okvire čistog kreiranja odjeće čiji se krajnji proizvodi predstavljaju tako što ih na modnim pistama nose za to odabrani modeli, koje budnim okom prate bogati i slavni konzumenti modnog biznisa. Jasno je da je moda itekako zadržala i taj svoj segment, koji će dakako uvijek plijeniti pažnju glamoroznog i holivudiziranog svijeta,  ali je takođe izvjesna činjenica da u okviru modnog dizajna postoje i oni koji prevazilaze sve zadate granice i stvaraju od modnog dizajna prostor za preplitanje najrazličitijih kulturnih, umjetničkih i tehnićko-tehnoloških uticaja. Danas, stoga, modni dizajn graniči često, mješajući se sa brojnim  uticajima, sa filozofijom življenja, u kojoj odjeća predstavlja ne samo vanjštinu, već odražava apsolutno promišljanje svijeta autora koji je kreira. Iz toga proizilazi da su granice modnog dizajna danas pomjerene do neslućenih razmjera, te da je u vremenu ubrzanog tehničko-tehnološkog razvoja svijeta i moda ta koja evoluira i u svoj postupak uvodi sve te „blagodati“ novog svijeta. Tako uopšte nije čudno što modni dizajneri u svom pokušaju pomjeranja granica i promišljanja odjevanja na drugačije načine posežu za 3D tehnologijama, novim materijalima, kompjuterskim animacijama, ali i činjenici da moda sve više postaje kulturološki fenomen koji se u novoj kulturnoj revoluciji ne može zanemariti.

Eksperiment i inovacija

tumblr_maa8l3h8BL1rgzl3co1_1280

Jedan od dizajnera koji je unio potpunu evoluciju u modni svijet jeste i ekstravagantni Hussein Chalayan. Ovaj dizajner, rođen na Kipru, sa adresama u Londonu, New Yorku i Istanbulu poznat je u svijetu mode prije svega po činjenici da je u ovu djelatnost unio eksperiment i inovacije kao postupke otkrivanja novih mogućnosti dijalogiziranja sa odjećom. Neke od Chalayanovih najpoznatijih kracija, kao što je stočić za kafu koji se pretvara u drvenu suknju ili haljina od papira koji se sklapa u koverat koji ima izgled sličan strukturi aviona, predstavljaju apsolutni iskorak u onome što je moda do njegove pojave bila.

Karijera ovog po svemu neobičnog modnog dizajnera započinje 1993. godine, nakon što, poslije školovanja u Istanbulu, stiče visoku stručnu spremu na čuvenom londonskom Saint Martins School of Art and Design. U tom trenutku, kako je sam posvjedočio u jednom intervjuu, njegova budućnost iznenada je postala jasnija. Zanimljiva je činjenica da je te 1993. godine, kada je Chalayan diplomirao, na Saint Martinsu magistrirao i slavni dizajner Alexander McQueen, što samo po sebi svjedoči o kakvoj se genraciji dizajnera zapravo radilo. O tom razdoblju Hussein Chalayan kaže da je razlika u studentima, koji su pohađali tu školu modnog dizajna, stvorila raznovrsno okruženje koje je, zahvaljujući činjenici da su komentari među studentima kolegama bili ponekad uticajniji od onoga što su im govorili njihovi mentori, izrodila neke od najvažnijih modnih dizajnera 20. i 21. vijeka.

Drugačije promišljanje mode

hc_ss01_008

Već u svom diplomskom radu Hussein Chalayan je pokazao da će postati vanserijski modni dizajner, koji ruši sve konvencije i posve prodire u prostore koji su drugačiji i netipični za ono što se obično pod modnim dizajnom podrazumijeva. Naime, njegova diplomska kolekcija sastojala se iz niza svilenih haljina, koje je ovaj dizajner prije njihovog predstavljanja, u drvenom korzetu i sa željeznim podneskom, zakopao u dvorište na neko vrijeme, da bi ih tek nakon vađenja iz zemlje, u stanju truljenja i raspadanja, predstavio i time počeo plijeniti pažnju u modnoj javnosti. „On je pravi duh u svom radu i mi smo smatrali da, zato što je koledž šou, on nije ograničen u onome što želi napraviti. On nije htio uopšte da se bavi komercijalnim stvarima. To će neminovno doći, ali ono što je on proizveo u ovoj fazi svog rada je vrlo slobodno, istraživački i uzbudljivo“, kazala je povodom tog Chalayanovog rada, inspirisanog francuskim filozofom Dekartom, Carolina Collins.

Ubrzo nakon toga ovaj modni dizajner je izgradio reputaciju kao jedan od intelektualaca u modnoj industriji, koji o svemu što radi promišlja dublje i drugačije. Njegov rad je stoga inspirisan arhitekturom, umjetnošću, politikom, prirodom i skulpturom, što svemu što je do sada uradio daje ugao koji nije bio tipičan niti ukalupljen u zahtjeve tržišta mode. „Ja sam bio zainteresovan za istragu ideja o stvaranju cikličnog scenarija, gde ljudi reaguju na odeću i kao krajnji rezultat tog nastojanja mi se dopada ideja da odjeća bude  interaktivna“, kazao je jednom prilikom ovaj modni dizajner.

Koliko je rad Husseina Chalayana prepoznat kao inovativan i drukčiji, već na njegovim počecima, možda najbolje svjedoči činjenica da je islandska umjetnica Bjork, koja je poznata po tome da odbija sve konvencije i pripadanja, već 1995. godine svoju turneju obilježila noseći njegove kreacije. Da bi već u kasnijim godinama, 2009. godine, i Lady Gaga nosila njegove kreacije.

Godine 1998.  Hussein Chalayan je postao dizajnerski konsultant za njujorški TSE. Saradnja dizajnera sa ovom kućom trajala je sve do 2001. godine kada mu nije ponuđen novi ugovor, što je izazvalo znatne finansijske poteškoće kod ovog dizajnera, a njegov brend je na neko vrijeme morao biti stopiran. Ipak, ovaj modni dizajner se veoma brzo uspio vratiti kroz novi aranžman sa italijanskim brendom Gibo. Međutim, nedugo nakon toga zapada u nove probleme nakon što je Tom Ford – tadašnji kreativni direktor Guccia i ISL-a – izabrao da radi sa Stellom Mccartney i Alexanderom McQueenom umjesto njega. Chalayana je ovo izostavljanje iz velikih poslova u modnoj industriji jednom prilikom prokomentarisao opaskom da su mnogi pogrešno shvatili njegov rad, ne smatrajući ga komercijalno održivim, te previše avangardnim.

No, kako Chalayan doživljava finansijske nevolje u modi možda najbolje svjedoči njegova rečenica izgovorena u jednom intervju britanskom listu The Guardianu. Na pitanje novinarke šta je najvrjednije što posjeduje on je odgovorio: „Stare porodične fotografije i filmove.“ Pokazujući na taj način, da i svijet mode, bez obzira na količinu novca koji je u njemu prisutan nikako nije sveden samo na ono što je strogo materijalno i profitabilno. Hussein Chalayan je za to svakako jedan od boljih primjera.

Robot-haljine

husschal

Jedna od, do sada, najvažnijih i najdalekosežnijih po inovaciji kolekcija Husseina Chalayana svakako jeste ona sa takozvanim robot-haljinama. O čemu je naime riječ?  Ovaj modni dizajner je na svom predstavljanju u okviru Sajma mode u Parizu 2012. godine sve posjetioce/posjetiteljke ostavio u nevjerici svojim dizajnom prožetim i spojenim sa dostignućima savremene informatičke tehnologije. Pet haljina koje je tada predstavio su se same od sebe otkopčavale, odvijale, skraćivale ili produžavale, automatski mijenjajući svoj kroj i stil.

Na tim čudesnim haljinama ovog dizajnera rajsferšlusi se zatvaraju, tkanina se skuplja, rubovi haljine se podižu i sve digitalno, bez upotrebe ruku onih koje ih nose. Razlog tome jeste što se u svakoj haljini nalazi kompjuterski sistem koji je osmislila londonska firma 2D3D. Naime, na tim „haljinama sa motorima“ jedan kroj iz 1906. godine elegantno se preobražava u kroj haljine kakva se nosila 1916. Ili haljina kakva se nosila 1986. lako se preobržava u haljinu iz 1996. ili 2007. godine. Što predstavlja inovaciju koja na sve ono što se u modi do sada radilo baca jedno posve drugačije svjetlo, a mogućnosti u istraživanju pomjera u nedogled i beskonačnost.

Haljine Husseina Chalayana funkcionišu uz pomoć elektronskog motora s nekoliko brzina. U haljine su naime zašiveni jastučići koji su smješteni na mjestu zadnjice gdje se nalaze baterije, mehanizmi za upravljanje haljinom poput mikročipova i mikrokontrolera. Motori su veliki kao trećina jedne hemijske olovke u prečniku od devet milimetara. Svaki od motora ima malu dizalicu koja je onda priključena na končano vlakno koje je povezano sa “softverom zašivenim u korsetu haljine”. Te male “cjevčice” koje nose softver su, kažu oni koji su učestvovali u izradi haljine, bile izuzetno komplikovane za zašivanje.

Neki korseti su imali čak četrdesetak cjevčica. Tako haljine postaju pravi mali mehanizmi, koji predstavljaju savršen amalgam savremenih kompjuterskih tehnologija, inovativnih promišljanja dizajnera i mode. A da bi dodatno oneobičio ovu svoju kolekciju Hussein Chalayan je na njihovoj prezentaciji u Parizu u šampanjske čaše stavio male kamere i tako deformisao sliku svojih kreacija na ekranu koji je sastavni dio predstavljanja haljina. Takođe, u realnom vremenu je snimana i unutrašnjost usta modela koji su šetali pistom, dodatno uprizorujući svu lucidnost koju sadrže kreacije, i sada već umjetnički performansi, ovog dizajnera. To je međutim samo još jedan od segmenata koje Chalayan koristi. Od samih početaka on je koristio tehnologiju u svom dizajnu, od animiranih LED haljina do toaleta sa kristalnim laserima.

Intelektualni pristup

tumblr_lso56t8Qq81qez7foo1_1280

Dizajner Husseina Chalayana je danas u svijetu mode poznat i hvaljen po svom intelektualnom pristupu. Na osnovu tih njegovih osobina britanski list Time ga je uvrstio u svoju listu 100 najuticajnijih inovatora za 21. vijek. On je na toj listi bio jedini modni dizajner, pored brojnih arhitekata, industrijskih dizajnera i kompjuterskih magova. Sa druge strane američki modni časopis Vogue za njega je naveo da spada među 12 dizajnera koji će promijeniti tok mode tokom naredne decenije, opisujući ga kao predvodnika intelektualnih dizajnera svoje generacije.

Chalayana, prema riječima modne kritičarke Tamsin Blanchard, ima sposobnost da svojim kreacijama stvara magiju, u kojoj nikada ne daje ništa osim sebe. Što ga čini perfekcionistom do tačke koja graniči sa ludilom. Njegove kreacije su stoga podvizi kreativnosti, sječenja i krojenja, ali i precizno osmišjene koreografije koje svjedoče da za njega nije tipična modna pista, on tu ne pripada,  niti modeli koji marširaju pod blještećim svjetlima i blicevima fotoaparata. On dizajnira na umjetnički način, pa njegove revije jesu uvijek i umjetnički perfomansi i predstave.

Politički angažman

maxresdefault

U jednoj svojoj kreaciji, koja je ostala veoma zapažena i po svojoj političkoj noti, Chalayan je u bijeloj sobi, minimalistički opremljenoj samo stolom i stolicom postavio golog modela, koji je od sadržaja sobe, dakle stola i stolice, napravio sebi drvenu odjeću. Ideja za ovu kreaciju, i otuda njena političnost, je potekla od novinskog izvještaja o izbjeglicama sa Kosova u vrijeme rata koji je tamo bjesnio devedesetih godina prošlog vijeka. „Ja dolazim iz dijela svijeta koji je buran. Kolekcija je bila inspirisana  napuštanjem svog doma u vremenima rata i sakrivanju svoje imovine. Kosovo je za mene bilo podsjećanje na ono što se nekada događalo na Kipru“, kazao je tada Chalayan. Pokazujući jasno svojim performansom kako se modni dizajn može upotrijebiti i kao sredstvo za ukazivanje na nepravde koje se dešavaju u svijetu. Iz tog razloga ovaj modni dizajner jeste zaslužan za produbljivanje poimanja mogućnosti modnog dizajna i izoštravanje njegovih plemenitijih crta.

Prema mišljenju Tamsin Blanchard, koja je detaljno pisala o radu ovog dizajnera, Husseina Chalayana je za razliku od njegovog kolege sa koledža Alexandera McQueena, koji je svojim kreacijama šokirao, mislilac pod plaštom mode. On svoje kreacije tiho promišlja i iz tog razloga i dolazi do svih tih neobičnosti kao što je kolekcija haljina od papira za koverte ili haljine sa trakama koje lebde u vazduhu uz pomoć balona ispunjenih helijumom. Iz tog razloga, prema riječima modne kritičarke Blanchard, s vremena na vrijeme, uprkos činjenici da živi u centru Londona, Chalayan izgleda kao neko ko boravi na drugoj planeti. Ako biste ga pitali zašto je dizajnirao neki poseban oblik, ili zašto je napravio haljina koja leti kao zmaj, ovaj dizajner bi vam to dugo, kao u kakvoj filozofskoj raspravi, objašnjavao. To je ono što ovog dizajnera u mnogome razlikuje u brojnih zvijezda ovog posla koji postaju daleke i nedodirljive, u svojim skupim i raskošnim životima. Chalayan, kako ističu njegovi poznavaoci, nije zainteresovan za zamke ovakvog dizajnerskog načina života.

Neprestano traganje

husseinc

Poetika procesa dizajniranja Husseina Chalayana je rezultat neprestanog traganja i želje da se nauči više. Nije važno da li je iz područja filozofije, religije, nauke ili tehnologije. Sve to ovaj modni dizajner uzima kao važne segmente prilikom osmišljavanja svojih kreacija i performansa. „Ja sam samo veoma radoznao čovjek. Uvijek sam bio radoznao želeći da se upoznam sa novim stvarima i mogućnostima. Što više živite, više shvatate da ne znate“, kazao je, o svojoj radoznalosti, Chalayan.

Jedna od tema, imajući na umu njegovo tursko porijeklo, kojom se ovaj modni dizajner bavi i koju propituje jeste islam i odnos ove religije spram ženskog tijela. Tako je, propitujući tu temu, u svojoj kolekciji proljeće/ljeto 1998. godine Hussein Chalayan stvorio jednu od svojih najprovokativnijih kreacija. Ona je podrazumijevala šest ženskih modela od kojih je svaka nosila neki od tradicionalinih islamskih odjevnih predmeta za pokrivanje tijela.

Počevši od čadora, koji pokriva cijelo tijelo i ostavlja samo proreze za oči, gradacijski je svaki odjevni predmet postajao kraće i kraće dok, konačno, posljednja žena koja je bila model nije ostala naga samo sa maskom koja joj je pokriva lice. „Cilj ove kreacije je bio pokazati kako se definiše kulturna teritorija. Odnosno, kako grupa ljudi definiše svoju teritoriju zahvaljujući svojoj odjeći. Pokrivanje tijela bilo je i simbol smrti, a veo stavljen na tijelo jeste njegovo dovođenje do stanja mumije koja liči na državu. To je kobna država. Na taj način se stvara utisak da tijelo ne postoji, a postavši tako anonimna osoba vi stvarate svoju teritoriju“, kazao je povodom te svoje kreacije Hussein Chalayan.

Rušenje sterotipa

6-hussein-book

Ovaj modni dizajner je, kako se vidi u njegovom angažmanu, u mnogome predan rušenju stereotipa i barijera koje postoje svuda oko nas. O tome svjedoči i njegov projekat fotografisanja različitih porodica koje žive u Istanbulu, od čega je napravio knjigu koju je prodavao, dok je novac od prodaje išao za pomoć humanitarnim organizacijama u Turskoj. Povodom toga je rekao: „Istanbul ruši mnoga pravila. To nije ono što mislite da jeste. Raznovrsnost je bogata i uzbudljiva. Ljudi misle da je to islamska država, ali je nevjerovatno sekularna. Što sam stariji ja sve više shvatam koliko još neotkrivenih stvari postoje u ovom dijelu svijeta.“ Čime je propisno održao lekciju uvriježenom zapadnom mišljenju o nekakvom urođenom divljaštvu istoka.

Hussein Chalayan je, završimo naš blog zapažanjem već pominjane modne kritičarke Tamsin Blanchard, najblaže rečeno veoma kompleksan i osoben umjetnički karakter – potpuno posvećen svom poslu. Njegova vizija svijeta je svakako jedinstvena i beskompromisna, pa je teško definisati apstraktna djelovanja njegovog umjetničkog uma. Ali dokle god pokreće te točkiće inovativnosti, propitivanja mogućnosti modnog stvaranja, naučnih formula,  upozoravanja na zlo rata i rušenje granica, Hussein Chalayan će nastaviti da inspiriše i biti inspirisan. Modni svijet sada ostaje na cjedilu, čekajući da vidi šta će njegova magija sljedeće istkati.

Piše: Andi Sam

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*