3D printing – budućnost modnog dizajna

Exoskeleton-Janina-Alleyne-03

Savremna tehnologija je toliko uznapredovala da se svakoga dana gotovo dešavaju čuda. Sve ono što je za generacije prije bilo gotovo pa nepojmljivo danas postaje stvarnost, i to veoma lako opipljiva stvarnost. Ne prođe, dakle, u našem današnjem svijetu, sa svim njegovim do maksimuma ubrzanim kretanjima i promjenama, ni jedan dan, a da nas brojni svjetski mediji ne izvijeste o nekom velikom, do tada za nas nepojmljivom, naučnom otkriću koje će sudbinu svijeta okrenuti u potpuno drugom smjeru.

Transformacije svega

Dita Von Teese in Michael Schmidt by Albert Sanchez

I događaju se tako pred našim očima transformacije i digitalizacije svega, dostignuća koja nas ostavljaju u nedoumici i nevjerici, i uvijek se nakon nekog takvog naučnog buma postavlja pitanje: dokle svijet ide i postoje li uopšte granice u pronalascima? Za sada, na sreću ili nesreću, ne postoji i svijet ide trkom, na sto metara šprintom, naprijed. Da li će se do nje, do te granice, doći, ponekad je čak civilizacijsko i apokaliptično pitanje. No, nakon što je uspješno skeniran genotip čovjeka, i nakon što će, sasvim je izvjesno, biti moguće pohranjivanje cjelokupnog sadržaja čovječijeg mozga na jedan mali hard disk, čini se da bi čovječanstvo moglo dosegnuti taj toliko sanjani san besmrtnosti. Šta nas tek tada, u toj kibernetičkoj stvarnosti, čeka možemo samo maštati. Nekoć smo kroz „Zvjezdane staze“ maštali o nepojmljivim dosezima svijeta, danas je ogromna većina njih ostvarena i dostupna.

Od hrane do novih ljudskih organa

WatoBVG

Jedna od fascinantnijih tehnologija savremenosti jeste i 3D printanje. Neko upućen ko ne poznaje ovu tehnologiju rekao bi, pa šta tu ima neobično, šta je čudno u 3D printanju. Međutim, iako je 3D print izumljen još, sad već davne, 1984. godine od strane Charlesa Hulla, svijet je njegovih stvarnih dometa postao svjestan tek u proteklih nekoliko godina. U javnosti se priča i pomnija rasprava o 3D printanju povela tek nakon što je 2013. godine u Manchesteru policija u jednom stanu otkrila dijelove pištolja proizvedene na 3D printeru, tada se postavilo logično pitanje, ako ova sprava, koju možete veoma lako kupiti za par hiljada funti može tek tako proizvesti pištolj, šta će se sve u budućnosti dešavati. U toku tri decenije svog postojanja 3D printeri nisu uvijek bili lako dostupni, ranije su bili mnogo skuplji i glomazniji, ali kako je vrijeme prolazilo došlo se do toga da ga može kupiti gotovo svaki građanin, i na njemu, zahvaljujući uznapredovanju mogućnosti koje nudi, proizvesti mnogo toga. Praktično od hrane i novih ljudskih organa, pa do  oružja i odjeće.

Tehnologija 3D printanja danas se koristi uglavnom za izradu prototipa, ali kako smo vidjeli i sve više za proizvodnju roba za široku potrošnju. Svoju primjenu ova revolucionarna tehnička sprava ima u brojnim djelatnostima čovjeka, i neprestano se proširuje taj spektar njene moguće upotrebe ili zloupotrebe. Jedna studija je pokazala, kako o 3D printeru obavještava Wikipedia, da bi slobodno 3D štampanje moglo postati masovno tržište, jer kućni 3D printeri mogu značajno smanjiti kapitalne troškove, omogućujući korisnicima da izbjegnu troškove kada kupuju poznate predmete za svoje domaćinstvo.

Međutim, ako se nešto dublje zaroni u istraživanje 3D printera postaje sasvim jasno da oni svojim značajem i mogućnostima daleko prevazilaze tu svoju namjenu. Naime, prema brojnim zapažanjima u svijetu tehnologije zaključuje se da 3D printeri donose novu industrijsku revoluciju koja će potpuno promijeniti koncept proizvodnje i distrubucije dobara. Razlog tomu jeste prije svega da je ova tehnologija jednostavna, a uz to i činjenica da je pomoću 3D printera moguće napraviti ili replicirati gotovo sve.

3D i modni dizajn

Capriole-Iris-Van-Herpen-04

Poznata je činjenica, i već smo u našem blogu o tome po nešto pisali, da savremeni modni dizajneri/ice posljednjih par decenija neprestano nastoje od modnog dizajna napraviti i nešto više od pukog kreiranja odjeće. Proširuju se granice mode, ona zalazi u svijet umjetnosti, svijet performacija i svijet slijeđenja tehnoloških trendova, što sam modni dizajn čini drukčijim i zanimljivijim. Tako ni 3D print nije zaobišao modni dizajn i sve više postaje jedan od njegovih važnijih segmenata. Sama trodimenzionalna štampa bila je već godinama prisutna u industriji nakita i dizajniranju cipela, a od 2012. godine, zahvaljujući dizajnerici Iris Van Herpen, uvedena je i u ono što se popularno označava kao „visoka moda“.

Ova dizajnerica je te godine u okviru Sedmice mode u Parizu predstavila svoje kreacije nastale u 3D printerima, što je za svijet mode bilo veliko otkriće i još jedan stepenik više u istraživanju mogućnosti savremenog modnog dizajna. Kreacije nastale uz pomoć 3D printera štampaju se uz pomoć impulsnog lasera koji slaže slojeve praha,  materijala od kojeg se predmet izrađuje, u željeni i unaprijed računarom zadati oblik. Međutim, osnovni problem haljina koje je Van Herpen 3D putem kreirala jeste da su oni bili neugodni za nositi jer su napravljene od vještačkih i sintetičkih materijala, a i cijena njihove izrade je za sada još uvijek znatno visoka. Kako god, 3D print sasvim sigurno je tom njenom kolekcijom na velika vrata ušao u svijet modnog dizajna.

Jasno je da ti nedostaci predstavljaju određena ograničenja, ali bez sumnje je da će se ići, i već se ide, u nadograđivanje i poboljšavanje onoga što 3D printanje omogućava u svijetu mode. Sa ovim dodatkom, kao i novim radovima Iris Van Herpen i drugih modnih dizajnera/ica, modni dizajn ulazi u svoju novu eru, u okviru koje će proširiti svoje granice do onih razmjera koje već sada ne možemo ni pojmiti, iako nam se sve čini prilično jasnim.

Kao najbolji pokazatelj onoga što je 3D print donio u modni dizajn donosimo nekoliko zapažanja same Iris Van Herpen:

„Zaista sam sretna što se 3D grafika konačno prilagođava i djeluje u skladu sa kretanjima tijela. Moja posljednja kolekcija bila je zaista veliki korak naprijed u tom pogledu, jer smo zaista stvorili fleksibilnu odjeću koju sada bez problema možete staviti i u mašinu za veš, i potom je normalno ponovno nositi kao i svaku drugu vrstu odjeće. Sada djevojke koje nose moje kreacije mogu čak i igrati u njima, ali takođe mogu raditi i sve druge radnje kao u svakoj drugoj haljini. Tako da ono što mi radimo sasvim sigurno jeste odjeća budućnosti. Svako će moći skenirati svoje tijelo i doći do odjeće koja mu na najbolji način odgovara. Rad sa 3D štampanjem mi omogućava da mogu odmah u 3D prevesti svaku sliku koju imam u glavi, a sve to potom odmah dobiti isprintano u 3D modelu. Sa ručnim radom ili sa uobičajenim modnim dizajniranjem ono što imam u glavi prvo moram prevesti u dvodimenzionalno kao crtež, da bih to ponovo mogla prevesti u trodimenzionalno. U stvari, ono što radim sa 3D štampanjem ja nikada ne bih mogla uraditi ručno. To bi jednostavno bilo nemoguće. Jer je ljepota ručnog rada u tome da je ona uvijek malo drugačija i da nikada ne možete imati nešto potpuno simetrično. Sa druge strane mislim da je ljepota 3D štampe upravo u tome  što je sve apsolutno simetrično u najmanjim detaljima, čak i slojevi štampanja.“

Andi Sam

Galerija slika

3d_shoe11179bestdesign-03_1080ross-barber-footwear-3d-printed-soles-1ross-barber-footwear-3d-printed-soles-2ross-barber-footwear-3d-printed-soles-3ross-barber-footwear-3d-printed-soles-6 ross-barber-footwear-3d-printed-soles-12sebas-rocksebastain-errazuriz-12-shoes-for-12-lovers-9Hot-sebastian-errazuriz-shoeshoe8ALM Airbike528bda0c636c8a22060001bb_fun-0043-910x1140Iris_van_Herpen_026_1366.683x1024iris_van_herpen_107irisvanherpencapriole-0887IrisVHerpen010713-0428_1-LRGIrisVHerpen010713-0478-LRG

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*